Op IKC De Triangel willen we leerlingen een goede basis meegeven. Daarmee bedoelen we dat we zorgen voor onder andere een goede basis op de vakken zoals rekenen, taal en lezen.
We maken slimme keuzes om ervoor te zorgen dat deze vakken ononderbroken aangeboden worden. Door geïntegreerd en thematisch te werken en een doorgaande lijn in ons pedagogisch-didactisch handelen te hebben, lukt het ons om goed onderwijs vorm te geven en worden we niet overweldigd door activiteiten waar scholen allemaal aan kunnen meedoen.
Op didactisch vlak werken we met het expliciete directe instructiemodel, waarbij de leerkracht een leidende rol heeft in het onderwijsproces. We streven naar doelgericht onderwijs waarbij leerlingen eigenaarschap krijgen over hun leerproces. Onze school hanteert een kleine ondersteuningscyclus om hiaten in kennis weg te werken en leerlingen actief te betrekken bij het leerproces. Daarnaast bieden we thematisch onderwijs aan om zowel de kennisbasis als de culturele geletterdheid van onze leerlingen te versterken.
Monitoring van de leerlingen gebeurt door zowel leerkrachten als expertleraren, waardoor er goed zicht is op de ontwikkeling van elke leerling. Indien nodig bieden we kortdurende ondersteuning om eventuele hiaten weg te werken. Leerlingen worden actief betrokken bij de lessen door middel van werkvormen zoals het gebruik van wisbordjes en ijsstokjes, en we stimuleren bewegend leren als onderdeel van ons didactisch klimaat.